מי צריך מבנה ארגוני ?
בבתי הספר לניהול אנו לומדים בין השאר על "המבנה הארגוני" לכל ארגון (כמעט) יש מבנה ארגוני, הנפוץ הוא מבנה הפרמידה אותו אנו פוגשים בחברות ובארגונים, בצבא, בממשלה, בבית הספר ובמקומות רבים נוספים.
האם המבנה הוא כורח המציאות? במאמר זה אני רוצה לפתוח צוהר לעולם אחר במקצת, עולם שבו קיימת עריצות פנימית של המוח הכופה עלינו לראות את הדברים בסדר מסויים. המבנה הארגוני הוא רק אחד המצבים, ישנם מצבים לא מעטים שבהם אולי "חוסר סדר" הוא הסדר הנכון.
פרגמטיזם של הראיה
מה אנחנו רואים למעשה?
אפלטון ב "משל המערה" מביא אלגוריה חריפה על הדרך המאוד לא מושלמת שבה אנו רואים את העולם:
"..תארי לעצמך אנשים שחיים במערה מתחת לפני האדמה. הם יושבים בגבם אל פתח המערה, וידיהם ורגליהם קשורות כך שאינם יכולים לראות אלא את הקיר הפנימי של המערה. מאחוריהם יש חומה, ומאחוריה עוברים יצורים דמויי אדם הזוקפים מעל שפתה צורות מצורות שונות. מאחורי האנשים בוערת מדורה, ובאורה מטילות הצורות השונות צללים על קיר המערה. שוכני המערה רואים איפוא רק את תיאטרון הצללים הזה. כיוון שהם יושבים כך מרגע שנולדו, הם מאמינים שהצללים האלה זה כל מה שיש. תארי לעצמך עכשיו שאחד משוכני המערה הצליח להשתחרר מכבליו. הדבר הראשון שהוא שואל את עצמו זה מאיפה באים הצללים האלה שהוא רואה על קיר המערה. מה את חושבת יקרה ברגע שיסובב את ראשו ויראה את הצורות השונות המציצות מעל לשפת החומה? ראשית כל האור החזק מסנוור אותו, והבהירות של הצורות מסמאות את עיניו, שהרי עד כה לא ראה אלא את הצללים שהטילו. אם יצליח לטפס על החומה ולעבור את המדורה אל העולם שבחוץ, יסתנוור עוד יותר. אבל אחרי שישפשף את עיניו יתחיל לראות כמה יפים הדברים. בפעם הראשונה בחייו הוא רואה צבעים וצורות ברורים. הוא יראה את בעלי החיים והפרחים כפי שהם באמת, ולא כפי שראה עד כה, רק בבואות חיוורות שלהם. ועכשיו יתחיל לתמוה וישאל את עצמו מנין באים כל הפרחים ובעלי החיים האלה. ואז יראה את השמש בשמים, ויבין שהיא המפיחה חיים בפרחים ובבעלי החיים, בדיוק כפי שאש המדורה יצרה את הצללים. שוכן המערה בר המזל יכול עכשיו להמשיך לפזז ולכרכר באחו ולהתענג על החירות שנפלה בחלקו. אבל תחת זאת הוא נזכר בכל האחרים שיושבים עדיין במערה. הוא חוזר אליהם. הוא מנסה לשכנע אותם שהצללים שהם רואים על קיר המערה אינם אלא בבואות מהבהבות של דברים "ממשיים". אבל הם לא מאמינים לו. הם מצביעים על קיר המערה ואומרים שהם רואים כל מה שיש לראות. לבסוף הם הורגים אותו. " (1)
פרשנויות רבות ניתנו במשך השנים למשל המערה של אפלטון, וקצרה היריעה מלעבור על כולם. אולם דומה שמעבר לכל ספק מביא אפלטון את העובדה שמה שאנו רואים תלוי בנקודת המבט שלנו והוא אינו בהכרח המציאות כפי שהיא. ה"תמונה" שאנו רואים היא מה שאנחנו "רוצים" לראות, לא "רוצים" מתוך בחירה חופשית אלא "רוצים" כי זה כנראה מה שאנחנו מסוגלים לראות. בהתחשב בתרבות שלנו, בנקודת המבט הפיזית והאישית, במה שאנחנו "יודעים" על העולם ועל מה שאנו בוחנים ועוד מספר משתנים שאת חלקם ננסה לברר בהמשך.
"פעם, כשהעולם היה כולו כתום מבעד לוואזה הקרירה המנצנצת על המזנון בסלון, שברגע שיצאנו מהחדר אולי נעלמה עם שאר הרהיטים, והצצנו דרך חור המנעול כדי לבדוק שהם עוד שם, אבל אולי הם ראו שאנחנו מציצים וחזרו מהר" (2) הבישוף ברקלי היה זה שטען כי אם עצם כלשהו לא נמצא בטווח ראייתנו, הוא למעשה לא קיים. וראסל טען שההגיון הבריא מניח שהעצמים קיימים וממשיכים להתקיים גם אם אין מי שרואה אותם. מבלי לדון בשאלה מהו הגיון בריא אנו יוצאים מנקודת המבט של ראסל - יש מציאות שאיננה תלויה האם אנו רואים אותה או לא ודנים רק בשאלה מה אנחנו רואים מהמציאות הקיימת. את ספרו, בעיות הפילוסופיה (3) בחר ברטרנד ראסל לפתוח במשפט הבא : "האם יש בעולם ידיעה שהיא ודאית במידה כזו שאין בידי אדם בעל שכל להטיל בה ספק ?" בהמשך, בוחן ראסל את תפיסת העולם החושית שלנו, ובתחום הראיה הוא בוחן את השולחן, מה אנו רואים בשולחן מול מה שאנו יודעים על השולחן והכל מנקודת מבט ביקורתית פילוסופית. מסקנתו של ראסל היא "...הניסיון לימדנו לבנות את התבנית ה"ממשית" מן התבנית המופיעה, והתבנית ה"ממשית" היא שמעניינת אותנו כאנשי מעשה. אולם התבנית ה"ממשית" אינה מה שאנו רואים כי אם מה שמוסק מתוך מה שאנו רואים, ומה שאנו רואים משתנה בתבניתו תדיר כשאנו מתהלכים בחדר. הנה גם כאן נראה שהחושים אינם מקנים לנו את האמת בדבר השולחן עצמו אלא בדבר תופעתו בלבד." כלומר, אין אנו רואים את המציאות כפי שהיא, אלא, את תופעת המציאות כפי שהיא משתקפת אצלנו. אנסה להרחיב מעט בנושא השולחן ולנסות ולראות מהו אותו שולחן - כלומר מה גורם לשולחן להראות ככזה על ידנו.
השולחן נולד מתוך עיצוב התהליך של הבאת רעיון מופשט אל מערכת העצבים באמצעות החושים. העיצוב הוא המחשה של רעיון, מתן צורה למציאות מתוך קונספט. הקונספט הוא הרעיון לגבי האפשרות במציאות, שמתקיים בו זמנית ברמה המופשטת וברמה המוחשית - הקונקרטית. לדוגמא : שולחן. השולחן יש את המושג השולחן המופשט ("אידיאה" לפי אפלטון) ויש את השולחנות הקונקרטיים במציאות שכולם הם הגשמות שונות של השולחן המופשט.
ומה מגדיר את השולחן כשולחן - ארבע רגליים - לא חייב, פלטה ישרה - לא חייב, עומד על הרצפה - לא חייב. מה שעושה שולחן לשולחן זה השימוש בו ככזה - ה"שולחניות" שלו. ולכן, אנו ניראה כשולחן כל מה שמוחנו יגיד לנו שיש לו את התכונה הזו של "שולחניות" ללא כל קשר, כמעט, למציאות.
דרך השולחן של ראסל ראינו כי יש שולחנות שונים במציאות ושולחנות שונים בתפיסתנו. והשולחן, בסופו של דבר, אינו משהו המוגדר פיסית כפלטה ישרה העומדת על ארבע רגליים אלא מה שאנו תופסים אותו כבעל התכונה הזו של "שולחניות" והתכונה, יכול שיהיו לה הגדרות שונות אצל אנשים שונים.
ניתן לראות שיחס לא שוויוני בין העובדות לתיאוריות מתקיים בין החושים למוח, תופעה זו בולטת במיוחד בחוש הראיה. המוח נהנה כנראה ממין סוג של אסטרטגיה אבולוציונית שאומרת שעובדה איננה עובדה עד שהמוח לא מאשר שהיא עובדה ובכך מתאפשרת הגמוניה מוחלטת של המוח על החושים. וככל שהמוח יהיה מפותח יותר, מכיל פרטי מידע רבים יותר, נקבל מוח "בטוח בעצמו" שחושב שהוא מבין את המציאות טוב יותר ולכן לא יאפשר לעובדות "לבלבל" אותו. העובדה הזו מובילה אותנו לשמרנות. המוח "מרגיש טוב יותר" בסביבה מוכרת וצפוייה.
כאשר המוסר עושה מניפולציה על המציאות, יכול המקבל להבחין בה או שלא. בכל מקרה, יהיה תיאור המציאות שונה מהממשות שלה. הסופר והצייר והדובר יכולים לעשות מניפולציות, גם הצלם, מביא איתו לתמונה את המטען התרבותי שלו, את הבנתו שלו לתנאי הסביבה, את הפרשנות שלו למסגרת שיוצרת התמונה - מה להכניס ומה לא ואפילו שיהיה נטול חושים - עיניו עצומות ואוזניו אטומות, אפו סתום ופיו סגור, ידיו קשורות ואין כל מה שמוסר לו מה הוא מצלם הרי שהמצלמה "לבד" תיצור תמונה משלה עבור המציאות - תמונה שיש בה את מאפייני כיוון המצלמה - כמה צמצם ולכמה זמן לפתוח בתנאי אור כאילו ואחרים, מה יכנס למסגרת התמונה ומה יישאר בחוץ, ואם מדובר בסרט צילום ולא בתמונה דיגיטלית אזי יש את מאפייני הסרט, הרגישות לאור, ואת מאפייני הפיתוח, השימוש בכימיקלים ברמות ריכוז שונות יצור תמונות שונות וכד'.
המוח הוא מוטה זיכרון - מבסס את תמונת המציאות על סמך מידע הצבור בזיכרון. אנו יכולים להבחין בין כמה סוגי זיכרון. לדוגמא : מה שאנו זוכרים מול מה שאנו חושבים שאנו זוכרים - סוג של "אמת" שנולדה מתוך אמונה שאיננה בהכרח קיימת או דומה לתמונת המציאות. או מה שאנו רוצים לזכור מול מה שאנו זוכרים בתת- המודע ובאופן לא רצוני, כר נרחב לעבודתם של הפסיכו-(לוגים, אטרים, אנליטקאים) למיניהם.
אבל, בבסיס התמונה שהמוח מראה לנו יושבים פרטי זיכרון הצבורים במוח, וכאמור יכולים אלו להיות זיכרונות אמיתיים או מדומים, שיוצרים תבניות שכבר הודבקה להם תווית בעבר. ולמעשה, הראיה אצל מרבית האנשים (ראיה דרך האונה השמאלית של המוח, כ 90% מהאוכלוסייה או יותר) היא הדבקת תווית למציאות וחיפוש תבנית במוח בעלת תווית זהה. אנו ניראה את מה שהמוח מצא כבעל תווית זהה למה שהוא חשב שזו המציאות, וזהו קשר עקיף, ולפעמים עקיף מאוד, למציאות עצמה. המוח אינו יכול להשתמש בכל הזיכרון כל הזמן. הפסיכולוגים אומרים כי מתוך אלפי פיסות המידע הויזואלי, אנו רואים רק בין שלושה לשבעה (והשאר נקלטים באופן לא מודע). אנו יודעים שאנו רואים רק אחד חלקי שישים בערך מספקטרום הצבעים הקיים (וישנם בעלי חיים שרואים חלקים שונים ו/או רחבים יותר). שגרת הראיה פוגעת גם בחדות הראיה. המוח העמוס בפרטים חייב לסנן פרטים רבים החוצה ובעצם מנפה לנו, לפי אלגוריתם הידוע רק לו, ומבלי לקבל את רשותנו, זיכרונות, עוד בטרם נוצרו.
כבר אמרנו שכאסטרטגית הישרדות המוח קובע מהי עובדה. אסטרטגיה נוספת שהמוח נוקט היא אבחון מהיר לפי מעט נתונים ואחריו אבחון איטי ומפורט על פי מרבית הנתונים. לדוגמא : העין רואה 'משהו' שדומה לנחש ולכן אנו זזים לאחור. זו התוצאה של המידע המהיר אך החלקי ביותר שהגיע למוח. המידע הרב, אבל במסלול האיטי מספר לנו שה'משהו' הוא בעצם מקל ואפשר להמשיך ללא חשש. זוהי אסטרטגיה שמניחה כי מחיר האבחנה השגויה נמוך ממחיר השגיאה באבחנה.
על מנת לראות 'משהו' אנו צריכים ליצור תובנה לגביו ורק דרך מעטפת ההסברים שאנו נותנים לאותו 'משהו' - התובנה, אנו מסוגלים לראות אותו.
הראיה לפי תוויות, כפי שכבר הזכרנו, היא ראיה דרך האונה השמאלית - הארכיון שלנו. קל לנו לראות דרך האונה השמאלית שכן הראיה איננה מצריכה מאמץ מחשבתי רב. באונה הימנית, משכנה של היצירתיות, אין ארכיון ולכן ראית העולם היצרתית, דרך האונה הימנית, מכריחה לעבוד קשה ולהתחיל בכל פעם מחוסר ידיעה מוחלט, כמעט, כי ברוב "טיפשותנו" חינכנו כבר גם את האונה הימנית לחשיבה שבלונית, תלויית התניה תרבותית וסביבתית המאפיינת את רובנו.
כל הפעולות שעושה המוח בראיה, בסופו של דבר מטרתן לנסות וליצור עולם שלם והרמוני, עולם מוכר שבו יהיה למוח נוח יותר לעבוד וגם לנו לחיות. אנו רוצים מציאות מאושרת וטובה. מה שלא מתאים לתמונת העולם שאנו רוצים לברוא, אנו מדחיקים, מכחישים ובוחרים באופן מודע ולא מודע להתעלם.
ולאן כל זה מוביל ?
"שיעבוד למען חירות" - ניתן להניח, בהנחה שתיאורית דרווין לגבי מוצא המינים מקובלת, כי כל תהליכי המוח הם מכווני הישרדות. הזכרנו מספר אסטרטגיות שהמוח נוקט, כנראה תחת הנחת ההישרדות :
- עובדה איננה עובדה עד שהמוח לא מאשר שהיא עובדה
- מחיר האבחנה השגויה נמוך ממחיר השגיאה באבחנה
- סבירות עדיפה למוח על ודאות (בחירת הדרך הקצרה)
• 1. מטעמי נוחות נבחר התרגום מתוך "עולמה של סופי", יוסטיין גורדאר, הוצאת שוקן.
• 2. יהודית קציר, סיפורי חיפה. מתוך "שלאפשטונדה", 1989.
• 3. ברטרנד ראסל, בעיות הפילוסופיה. תרגום : מ. שטרנברג, הוצאת מאגנס, ירושלים תשנ"א.
אבי (אביחי) אלבאום, מוסמך במנהל עסקים ומוסמך בפילוסופיה. בעל נסיון ניהולי רב שנים.
http://www.linkedin.com/profile?viewProfile=&key=12391090&locale=en_US&trk=tab_pro
http://www.linkedin.com/profile?viewProfile=&key=12391090&locale=en_US&trk=tab_pro